Apalah Arti Sekeping Paras Wajah…

fc.png

Baca Juga : Apalah Istimewanya Manusia?

Kalau seseorang itu cantik, menarik dan tampan dan pandai pula bergaya dan berpakaian, ramai orang suka memandang. Ada tarikan. Ramai yang suka berkenalan. Bahkan ramai yang akan terpikat, ingin dibuat teman atau pacaran. Dia akan jadi rebutan.

Namun, apakah harga sekujur tubuh walaupun cantik dan memikat. Apakah nilai sekeping jasad yang indah mata memandang. Yang rambutnya ikal mayang. Hidung bak seludang. Bibir bak delima merekah. Pipi bak pauh dilayang. Yang pinggangnya ramping, dadanya bidang. Tetapi akalnya kurang.

Yaitu akal yang tidak ada ilmu, bodoh, tidak tahu dan tidak faham, tidak dapat diajak berbincang. Dia tidak ada pendapat atau buah fikiran. Semua persoalan dijawab dengan senyuman kosong yang tidak mempunyai arti apa-apa. Lebih-lebih lagi kalau dia gila dan kurang siuman. Percakapannya tidak logik dan tidak seimbang. Hanya meracau-racau, tidak ada pertimbangan. Apa yang salah pada orang, betul pada dia. Apa yang betul pada orang, salah pada dia. Dia anggap semua orang lain gila. Dia saja yang tidak gila. Itulah tanda dia gila.

Kalau bodoh atau gila, cantik bagaimana pun tidak akan diambil kiraa. Jasad dan tubuh akan hilang cantiknya kalau akal bodoh atau gila. Itu bukti akal itu lebih utama dari paras rupa. Malahan kecantikan paras rupa hanya akan berbunga bila kita ada akal yang sempurna.

Namun, apakah harga sebuah akal walaupun bijak dan berilmu sekalipun. Apakah nilai sebuah akal yang tahu segala sesuatu. Pandai berargumen, pandai menyelidik, pandai mengkaji dan pandai merumuskan sesuatu. Kalau hati jahat, gelap dan kotor?
Yaitu hati yang penuh dengan dosa dan noda. Hati yang penuh dengan bermacam-macam sifat kotor dan keji. Khianat, tamak, bakhil, dusta, kasar, pemarah, angkuh, sombong, penting diri, buruk sangka, hasad dan dengki. Nafsu yang rakus dan buas macam kuda liar. Meronta-ronta hendak merebut dunia seolah-olah tidak akan mati. Lebih-lebih lagi hati yang tidak kenal Tuhan. Yang tidak cinta dan takut dengan Tuhan. Yang telah memproklamirkan nafsunya sendiri menjadi tuhan. Tidak ada akhlak kepada Tuhan. Tidak ada akhlak sesama manusia.

Apa ertinya orang yang gagah, cantik dan tampan, punyai akal yang bijak dan tajam, tetapi jahat dan tidak berakhlak. Kufur kepada Tuhan. Kasar pada manusia. Menindas, menekan dan menzalimi manusia. gagah dan cantikkah orang seperti ini? Cantik dan tampankah orang yang seperti ini? Cerdik dan pandaikah orang seperti ini? Kalau pun cantik, kalau pun tampan, kalau pun cerdik semuanya akan tenggelam di dalam kejahatan dan kehinaan akhlak dan peribadinya. Orang akan benci. Orang akan marah. Kepintaran akal dan kecantikan paras rupanya akan hilang dan menjadi samar karena perangainya yang seperti hewan.

faces1.jpg

Hati dan rohlah yang paling berpengaruh. Kalau hati baik dan luhur, ia akan terpancar kepada akal dan jasad. Hati dan roh itu adalah hakikat diri manusia. Manusia itu adalah hati dan rohnya. Berusahalah untuk mencantikkan hati. Kecantikan hati itu lebih utama dari kecantikan akal dan paras rupa. Bila hati cantik, akal akan bersinar. Bila akal bersinar, kecantikan paras rupa akan terserlah. Sebaliknya bila hati gelap, akal akan menjadi kalap. Kalap akal maka lenyaplah kecantikan paras rupa. Kecantikan akal dan paras rupa akan habis di dunia. Kecantikan hati akan bersinar sampai bila-bila, kekal tanpa penghujungnya sampai ke Akhirat.

MADAH HATI

Tuluskanlah hatimu dengan cinta kepada Tuhan
Sinarilah hatimu dengan takutkan Tuhan
Hiasilah hatimu dengan segala sifat kebaikan
Murnikanlah hatimu dari dosa dan kesalahan
karena hati tempat jatuh pandangan Tuhan

Hati itu raja dalam diri manusia
Baik hati baiklah peribadi
Penuh kasih sayang dan simpati
Akhlak yang indah memikat hati
Sesiapa saja yang mendekati

Advertisements

2 comments on “Apalah Arti Sekeping Paras Wajah…

  1. ya tiada artinya mas Rozy… 🙂

    btw, wajah ganteng dan cantik paling lama tahan berapa tahun sih, ngerawatnya pun perlu duit berjuta2?
    tapi kalau cantik hati akan dibawa sampai akhirat…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s