Bimbang Menyambut Ramadhan

Tuhan…

Aku tidak tahu mengapa aku ini

Aku berlainan sekali dari orang

Setiap kali kedatangan Ramadhan mereka menyambut dengan gembira

Muka-muka mereka kelihatan ceria

Tapi aku berlainan pula

Kedatangan Ramadhan penuh dukacita

Bukan aku benci dengan bulanmu

Yang penuh dengan rahmat dan berkat

Tapi aku benci dengan diriku

Aku bimbang Ramadhanmu aku tidak dapat mengisinya dengan sebaik-baiknya

Aku rasa puasaku tidak sempurna

Bahkan adakalanya aku rasa puasaku terbatal selalu

Sembahyang yang aku bina tidak sah

Tarawikh dan bacaan Al Quranku tidak sampai ke mana

 

Tuhan…

Inilah yang menyelubungi hatiku

Setiap kali kedatangan Ramadhan

Aku tidak tahu apakah ini satu kesalahan

Ampunkan aku Tuhan!

Maafkan aku!

Kalau ini satu kesalahan

Pimpinlah aku

Dan betulkanlah sikapku

Sekali lagi aku memohon ampun dari-Mu

 

Abuya Syeikh Imam Ashaari Muhammad At Tamimi

19.12.1998-Selepas Asar

One comment on “Bimbang Menyambut Ramadhan

  1. salam abuya..ramadhan datang dan pergi..kesal hati ini melepaskan ramadhan berlalu..kerana setelah hampir sebulan.. Sesungguhnya hanya diri ini yang tahu amalan & kualiti ibadah puasa yang telah dilakukan..kerana ibadah puasa adalah rahsia antara seorang hamba dengan tuhannya.
    Wahai hati..sudah begitu membekukah engkau dengan kegelapan dosa-dosa..sehingga begitu payahnya diri ini untuk merebut peluang keemasan yang Allah janjikan di bulan ramadhan ini.
    IlahiYaRabbi..rahmatMu ku harapkan!!!

Leave a Reply

